Tuesday, September 29, 2009

Makanan Awet Muda

Tidak sukar untuk kekal muda jika anda menjaga pemakanan. Berikut beberapa jenis makanan yang dikenalpasti berkhasiat untuk menjadikan anda awet muda.

1. Minyak Zaitun Minyak zaitun mengandungi polyphenols, sejensi anti oksidan yang berupaya untuk mencegah penyakit akibat penuaan. Lemak tidak tepu di dalamnya turun ampuh dalam menurunkan risiko penyakit jantung dan kanser.

2. Ikanikan mengandungi lemak omega-3 yang baik bagi menurunkan kolesterol dan penyumbatan dalam pembuluh darah serta mencegah keabnormalan jantung.

3. YogurtMempunyai bakteria baik yang berupaya mempertahankan sistem kesihatan pencernaan serta mengurangkan risiko penyakit usus yg berkaitan usia. Ia juga kaya kalsium yg dapat mencegah osteoporosis.

4. Kekacang Vitamin,mineral,zat phytochemical dan antioksidan terkandung di dalam kacang. Kacang juga kaya lemak tidak tepu yg menawarkan manfaat serupa dengan minyak zaitun.

5. Blueberrypenelitian dari Jean Mayer Human Nutrition Research Centre mendapati blueberry berupaya mengurangkan peradangan atau inflamasi dan kerosakan oksidatif yang berkaitan dengan penurunan daya ingatan dan kemampuan motorik di usia tua.

6. Anggur Anggur merah mengandungi resveratrol yang melindungi diri daripada penyakit jantung dan diabetis.

7. Coklat Kaya dengan flavanos, antioksidan yang dapat membantu melancarkan peredaran darah sekaligus mengurangkan risiko untuk menghidap penyakit diabetis, darah tinggi, demensia dan penyakit ginjal.

1 comment:

  1. salam...awk...sy nk tahu ape sbnr hukum menantu tggal bsama mentua..sy nak thu hukumnya di sisi agama..sy dpt tahu tidak digalakkan.tp sy nk tahu sjauh mane kebenaran n alasan2 brdsrkan hadis.sy cube cr kt tenet tp x jumpe ape yg sy inginkan..

    ReplyDelete